Nachodzą Cię czasami myśli „jestem sama”, „nikt mi nie pomoże”, „nie mam wsparcia”, etc? Widocznie jeszcze nie pomyślałaś o tym, że potrzebujesz lidera. Aha, przy okazji zapamiętaj – każdy go potrzebuje.

jednoosobowa 

Dotychczas sądziłaś, że lidership to element pracy w korpo, zasada dotycząca współpracy grupowej, obejmująca czasowe zaangażowanie nad jakimś projektem lub celem? Czas zmienić to myślenie! Im szybciej to zrobisz, tym lepiej. Bo lidership to coś, czego potrzebujesz „na codzień”, a jeśli widzisz piętrzące się nad Twoim biznesem ciemne chmury, nie zwlekaj, tylko znajdź kogoś, kto pomoże Ci zmienić styl działania.

Jako przedsiębiorca cieszący się prowadzeniem jednoosobowej działalności gospodarczej, w zakresie zarządzania firmą masz niemalże niczym nieograniczoną autonomię. Sama gospodarujesz swoim czasem, sama decydujesz o zakupach, wydatkach, cenach swoich usług lub produktów. Sama kreujesz swoją markę i jesteś twarzą swojego biznesu. Czasem wydaje się, że za dużo jest tych określeń „sama”, „sama”, „sama”. Sama nie jesteś w stanie prowadzić swojego biznesu. Albo inaczej – jesteś w stanie to zrobić ponosząc niewspółmierne do zysków koszty, takie jak utrata relacji z ważnymi dla Ciebie osobami, pogorszenie zdrowia, brak odpoczynku.

Zakładając firmę, masz dużo pracy. Cieszysz się samodzielnością, gotowością działania, pierwszymi sukcesami. Z czasem, nawet jeśli wszystko dzieje się dla Ciebie pomyślnie, wkrada się monotonia. Brakuje Ci pomysłów, rozwiązania są tendencyjne, a częste mierzenie się z tymi samymi problemami gasi Twój entuzjazm. Marzysz o jakiejś zmianie.

Otaczający Cię ludzie chcą coś doradzić, jednak wykonując inne aktywności zawodowe niż prowadzenie własnej firmy, nie wiedzą dokładnie jak wygląda codzienność przedsiębiorcy i jakim wyzwaniom stawiasz każdorazowo czoło. Masz wrażenie, że nikt Cię nie rozumie, nie masz przy sobie partnera z którym można wymienić się poglądami, wesprzeć się na jego doświadczeniu lub usłyszeć mocne, budujące słowo.

gdzie ci liderzy 

Czy zakładając firmę wzorowałaś się na kimś, np. znanej modelce, pisarce lub business woman? Jeśli tak, masz prostą odpowiedź gdzie szukać swoich liderek, jeśli nie, przypomnij sobie dlaczego stworzyłaś właśnie taki, a nie inny profil swojej działalności. Z pewnością, gdzieś w wyobraźni znajduje się jakaś postać, która zachęciła Cię do założenia firmy właśnie w tym sektorze gospodarki.

Liderami biznesu są takie osoby, na których się wzorujemy. Lider to postać, która przewodniczy jakiejś grupie, w danym zakresie tematycznym, jest to specjalista lub osoba o uznanym powszechnie dorobku. Poza korporacjami i dużymi przedsiębiorstwami, gdzie pełni funkcję niejako kierowniczą, w działalności jednoosobowej spełnia rolę doradczą, motywacyjną, pomocniczą względem przedsiębiorcy.

Kto może być liderem? Subiektywnie – każdy, kto ma wiedzę i chce się nią dzielić. Obiektywnie – każdy, kto spełnia wcześniejsze warunki oraz ma ugruntowaną, stabilną na rynku pozycję człowieka sukcesu. Dlaczego? Bo bardzo łatwo jest znaleźć samozwańczych mędrców, którym wydaje się, że mają wiedzę, łudząc odbiorców swoim medialnym blaskiem i show towarzyszącym każdorazowem pojawieniu się na konferencjach lub biznesowych galach.

Prawdziwi mentorzy nie potrzebują neonowych reflektorów by być zauważonymi. To osoby, które wiedzą, że biznes buduje się na trwałych podstawach, a nie doraźnym zapotrzebowaniu na opium dla mas. Jeśli masz osobę, której styl prowadzonej działalności wybitnie Cię interesuje, czytaj jej wypowiedzi, oglądaj wywiady, sprawdzaj gospodarczy rating, żeby na bieżąco wiedzieć, który element jej biznesu i dlaczego jest oceniany w dany sposób. Nieustannie dokształcaj się, badaj nowe rozwiązania, analizuj wyniki konkurencji. Nie bagatelizuj swojej działalności, bo przecież powstała z Twoich marzeń.

Jeśli masz możliwość, pojawiaj się na konferencjach z udziałem Twojego biznesowego autorytetu, słuchaj wskazówek, zadawaj pytania. Jeśli jesteś odpowiednio zdeterminowana, szukaj z nim/ nią kontaktu, napisz maila do firmy i przedstaw dokładnie w jakim celu piszesz. Napisz w tytule maila konkretny problem, aby serwer nie potraktował Twojej wiadomości jako spam, a sekretarka nie odhaczyła jej jako „trash”. Dopóki się starasz i szukasz rozwiązań, Twój biznes rośnie. Dopóki zadajesz pytania, jest szansa, że zdobędziesz odpowiedź.

uczeń vs klient

Sieć pełna jest obecnie szkoleń i kursów z dziedziny prowadzenia biznesu. Absolwenci uczelni ekonomicznych, marketingowcy, osobowości reklamy radzą jak budować wizerunek firmy i doradzają w co inwestować. Wynajmując studia filmowe i kręcąc filmy z wykorzystaniem technik perswazyjnych, nowomowy i słabego kontentu, błyszczą na małych ekranach przekonując swoim wystudiowanym wizerunkiem, że ich produkt jest ważny tylko przez kilka godzin i oddają Ci go niemal z płaczem za tak niskie pieniądze. Poświęcają się wręcz, sprzedając Ci dzieło ich życia za tak „marne” 627,90 zł, etc.

W takich sytuacjach mówię „sprawdzam” i skanuję rzetelność ich wiedzy. Osobiście nie chcę być jednym z wielu klientów nikłej jakości gwiazd facebooka, dlatego nie wybieram ofert osób, które zalewają mnie na każdym kroku swoją quasi wiedzą. Na mentorów wybieram osoby, które mają udowodnioną doświadczeniem wiedzę, ugruntowany, wieloletni biznes i nieposzlakowaną opinię w środowisku. Wiem, że kiedy mam do czynienia z praktykiem biznesu, nie kreującym się na gwiazdę, a dbającym każdą wypowiedzią o wizerunek swojej działalności, jestem bezpieczna i z dużym zaufaniem mogę czerpać znawstwo z jej kompetencji.

Jeśli szukasz mentora, który będzie Ci radzić w poszczególnych problemach, odpowiedz sobie na pytanie, czy chcesz być jego uczniem czy klientem? Bycie uczniem pozwoli Ci czerpać wiedzę za darmo, zdobywać wiedzę przez jego opinie, sugestie, pokazywanie wielorakości rozwiązań danej sytuacji. Będąc przekonanym o Twoim zaangażowaniu, o gotowości do zmian, mentor chętnie wskaże Ci możliwości jakie możesz podjąć w modelowaniu swojego biznesu. On ma doświadczenie i wie, jak wyglądają standardowe zachowania i trendy w biznesie, a na podstawie własnego profesjonalizmu udzieli Ci podpowiedzi w obszarze, jaki uznajesz za wymagający silniejszego fundamentu.

Bycie klientem oznacza dla Ciebie nikłe zaangażowanie lidera. Jesteś dla niego o tyle interesujący, o ile płacisz za jego usługę, nie kieruje się on względem Ciebie innym imperatywem jak ugruntowanie własnego biznesu. Jesteś dla niego tylko jedną postacią z wielu, a wasza relacja opiera się na transakcyjności. Jeśli właśnie tego szukasz, tj. doraźności i natychmiastowości, to prawdopodobnie jest to dobre rozwiązanie, bo daje Ci gotowe podpowiedzi możliwe do szybkiego wdrożenia. Jeśli zaś szukasz długotrwałej relacji, wsparcia kogoś, kto zna jakiś fragment Twojej historii, zdecyduj się na mentora. Twoja firma będzie się zmieniać razem z Tobą.

Zapamiętaj, że nie jesteś sama w biznesie. Zawsze masz wsparcie w postaci konsultacji z firmami doradczymi lub podczas spotkań networkingowych. Jeśli zaś oczekujesz „czegoś więcej”, poszukaj swojego mentora.

I najważniejsze, nie podejmuj pochopnych decyzji. Przede wszystkim MYŚL!

 

fot. Internet