Jeśli poważnie myślisz i traktujesz swój biznes, to nie zadajesz pytań o to, po co Ci lider. Ty po prostu wiesz, że trzeba mieć do niego numer w swoim telefonie i konsultować z nim swoje pomysły na rozwój własnej działalności.

Ale z drugiej strony OK, może jesteś początkujący i jeszcze nie wiesz, że powinieneś mieć jakiegoś mentora. Poniżej przedstawiam powody, które przekonają Cię, że to jest konieczne.

lidership „na już”

  1. możesz liczyć na słowo wsparcia, kiedy wybrana koncepcja okazała się nietrafiona
  2. możesz liczyć na słowny „ochrzan”, że wybrana koncepcja okazała się nietrafiona
  3. możesz wypłakać się w rękaw, kiedy życie przeszkadza Ci w zrealizowaniu „biznesu życia”
  4. możesz „dostać” kubeł zimnej wody, że zawracasz liderowi czas banałami, a nie zajmujesz się tym, co naprawdę ważne
  5. dostajesz wskazówki, co w Twoim przypadku jest „naprawdę ważne”
  6. nie otrzymujesz gotowych recept, a jedynie słowa-wytrychy, które mają naprowadzić Cię na właściwe tory
  7. Twój biznes prowadzisz Ty, nie Twój lider, dlatego musisz pamiętać, żeby brać odpowiedzialność za swoje decyzje, a nie obarczać nimi swojego mentora
  8. masz szansę podpatrywać sposób, w jaki Twój lider buduje swoją potęgę
  9. możesz zadawać pytania, jednak nie za często – Twój biznes to Ty, a nie Twój lider. On wie jak prowadzić swoją działalność, nie pyta Cię o radę z częstotliwością 24/7
  10. usłyszysz jak podnieść się, kiedy Twój biznes się załamał – Twój lider dlatego jest tak „wysoko”, bo upadł już wiele razy i wie, jak nie popełniać tych samych błędów dwukrotnie
  11. budujesz swoją pewność siebie widząc efekty swojej pracy
  12. masz wsparcie jakiego nie otrzymują przedsiębiorcy, którzy uważają, że wszystko wiedzą lepiej
  13. wiesz, że dobry biznes to pozytywne stosunki z partnerami na zasadzie „win-win”, a nie bezkompromisowe wykorzystywanie ich w każdej możliwej okazji
  14. umiesz dbać o swój zespół, uczysz się jak być liderem
  15. poznajesz partnerów biznesu swojego mentora i widzisz, jak buduje swoje relacje
  16. uczysz się rozróżniać rzeczy ważne i konieczne od zbędnych
  17. wiesz, że należy dbać o majątek i nie trwonić go na zasadzie „nowobogackich” lemingów
  18. buntujesz się na komentarze swojego lidera pod swoim adresem, ale po pewnym czasie, kiedy foch i emocje miną, przyznajesz mu rację
  19. masz bezpieczne środowisko, tzw. piaskownicę, do nauki i weryfikacji, które rozwiązanie działa, a nad którym trzeba jeszcze popracować
  20. zapominasz o tym, że wiedza nie jest po to, żeby ją kolekcjonować, tylko zdobywa się ją i wykorzystuje do strategicznego, merytorycznego działania
  21. nie jesteś zbieraczem „fejmu” lśniącym odbitym światłem prawdziwej gwiazdy, ale coraz mądrzejszym uczestnikiem konferencji biznesowych, który widząc swojego mentora, cieszy się, że należy do jego zespołu
  22. korzystasz z przekazywanej Ci wiedzy, która zrodzona jest z praktyki, a nie uniwersyteckich dywagacji
  23. nieustannie kształcisz się w zakresie merytorycznym oraz umiejętności miękkich
  24. jesteś na bieżąco w sprawach nowości technologicznych, zarządzania zasobami ludzkimi, psychologii biznesu
  25. Twój mentor chwali Cię za osiągnięcia, nawet jeśli względem siebie jesteś zbyt krytyczny i nie widzisz postępów
  26. uczy Cię, że biznes to nie wszystko, że należy dbać o osobiste relacje i zdrowie
  27. trudny wyraz – priorytyzacja – nabiera dla Ciebie nowego znaczenia, wiesz jak planować dzień, aby otrzymać z niego jak najwięcej doświadczeń i nauki
  28. brzydkie słowo na „n” – nauka – staje się dla Ciebie przyjemnością, bo wiesz jakie profity stoją za jej wdrożeniem
  29. lenistwo bez skrupułów dusisz w zarodku – wiesz, że jak go nie pokonasz, to ono pokona Ciebie i Twoje marzenia, a słowa danego mentorowi z zasady się nie zawodzi
  30. zauważasz, że zmieniasz świat, swoje otoczenie przez zmianę siebie i swojego postępowania
  31. jesteś mniej nerwowy, wiesz że możesz poprosić o radę, kiedy zobaczysz przed sobą znak informacyjny D-4a
  32. coraz lepiej poznajesz swoje miejsce w świecie i weryfikujesz swój obecny biznes
  33. poznajesz nowych ludzi, poznajesz nowe rozwiązania, które możesz implementować w swoim biznesie
  34. tworzysz wokół siebie środowisko sprzyjające pracy i poszerzające Twoje możliwości
  35. ……………………………………. miejsce na Twój pomysł, dlaczego potrzebujesz lidershipu
  36.  …………………………………… miejsce na Twój argument, dlaczego nie możesz nie brać udziału w lidershipie
  37.  …………………………………… miejsce na Twoją odpowiedź, dlaczego Twój obecny biznes rozwija się w takim tempie, jakie obecnie obserwujesz

 ciągła nauka, ciągły proces 

Mądry i odpowiedzialny lidership to zasada, która pomaga obydwóm stronom, liderom i „uczniom”. Bycie liderem to nieustanne kształcenie się, zdobywanie wiedzy na podstawie pozornie naiwnych pytań zadawanych przez swoich uczniów. To, co przypadkowemu obserwatorowi wydaje się głupie lub „nie na temat”, mentor wykorzystuje dla siebie jako ugruntowanie swojej wiedzy i trening do zastosowania nabytych przez lata kompetencji. Odpowiada rządnemu wiedzy słuchaczowi, przekazując treści wypływające ze zdobytego doświadczenia oraz wielokrotnie przetestowanych możliwości i rozwiązań, jakie sam wykorzystywał na poszczególnych etapach budowania swojego biznesu.

Lidership to przywilej, jest honorową zasadą łączącą dwie strony – lidera i „ucznia”. Opiera się na darmowym dzieleniu się swoją wiedzą z kimś początkującym, mało wprawnym w danym zagadnieniu. To zasada „mistrz – uczeń” wiąże i normuje zachowania każdej ze stron.

Lider może odmówić pełnienia funkcji mentorskiej i nie musi podawać przyczyny dla jakiej nie wyraża zgody. Będąc realnie człowiekiem sukcesu, nie dąży za wszelką cenę do posiadania wokół siebie grupy adorujących „wyznawców”, a zwykle jest tak, że unika kontaktów z mało wiarygodnymi i samodzielnymi przedsiębiorcami. Lider to nie typ „niani” lecz raczej „wiedźmin” lub „wiedźma”, czyli ktoś, kto posiada rzeczywistą wiedzę, czym jest biznes i jak go prowadzić. Jeśli dzieli się swoim doświadczeniem, to w konkretnym celu. Nawet jeśli robi to z czystego altruizmu, to zawsze z głębokiem przekonaniem, że to przyniesie większy zysk (niekoniecznie jemu).

Nie ma lidera, który mógłby powiedzieć, że oto nie musi już uczyć się, bo o swoim biznesie wie wszystko. Faktycznie, jest możliwe że wie wszystko, ale jest to wiedza na dzień dzisiejszy. Jeśli nie będzie uczyć się i szukać nowych rozwiązań, dopasowywać swojego modelu działania do zmieniających się trendów i perspektyw biznesowych, w krótkim czasie przestanie być osobą liczącą się w branży. Dlatego więc liderzy, przedsiębiorcy najwyższej próby, nieustannie uczą się i konfrontują swoje plany z innymi partnerami. Oni też mają swoich mentorów i analizują z nimi swoje pomysły.

wersja premium 

Być może wzorujesz swój biznes na modelu kogoś popularnego, ale z kim bezpośrednio nie masz (jeszcze!) kontaktu, np. na Robercie Kiyosaki lub obecnym prezydencie USA, Donaldzie Trump.

Nie jest to sytuacja beznadziejna. Wiesz, że udzielili tysiące wywiadów? Kojarzysz, że w sieci znajdują się filmy z ich wypowiedziami? Masz świadomość, że napisali mnóstwo książek dzieląc się najbardziej podstawowymi zasadami własnych biznesów? Na co więc czekasz? Czytaj, oglądaj, notuj i dopasowuj te wskazówki do swojego biznesu. Działaj. Nie pozwól odebrać sobie marzeń i realizuj dzień po dniu kroki, które zbliżają Cię do ich urzeczywistnienia.

A kiedy zobaczysz już efekty swojej strategii, jako nagrodę zafunduj sobie osobisty udział w konferencji z którymś ze swoich liderów. Należy Ci się wzmocnienie przed dalszą drogą.

 

fot. Unsplash