Kiedy myślisz o swojej działalności gospodarczej, czym ona dla Ciebie jest? Jakie jest pierwsze skojarzenie, które przychodzi Ci do głowy – firma czy biznes?

moja firma

Co miesiąc przynosi Ci określony dochód. Prowadzona przez kilka lat, firma daje Ci sprawdzoną stabilizację, przewidywalne odnośnie poszczególnych miesięcy wyniki finansowe, jak również poczucie samodzielności. Lubisz czuć się doceniona, dlatego przyjemność sprawia Ci, kiedy zadowoleni klienci chwalą Twoje usługi w swoim środowisku. Odbierasz pozytywny feedback, i … na tym koniec. Zamykasz firmę i wracasz do swojego mieszkania, do wygodnego i bezpiecznego świata.

Nie oczekujesz wiele więcej niż to, co obecnie masz. Trwasz w stanie, który pozwala Ci realizować większość marzeń, żyć na odpowiednim poziomie, wykorzystywać kulturę i technologie na poziomie, który jest Ci w danym momencie potrzebny. Twoje priorytety to płynność finansowa firmy, zadowolenie rodziny, robienie tego, co sprawia Ci przyjemność – niekoniecznie w tej kolejności, jednak z zaznaczeniem najważniejszych elementów tego stanu rzeczy.

Lubisz swój profil działalności, czujesz satysfakcję, kiedy wygrywasz rankingi branżowej popularności, kiedy klienci wracają po kolejne zakupy. Jest miło, przyjemnie i prawdopodobnie bez dalszych perspektyw, bo nie traktujesz swojej działalności jak biznesu.

Dlaczego biznes? 

Jedna z najważniejszych różnic między firmą a biznesem, to brak solidnej kalkulacji i dbałości o „twarde” zasoby swojej działalności (w przypadku firmy). Czy zauważyłaś, że najwięksi biznesmeni świata w sprawach zawodowych odznaczają się niskim poczuciem wrażliwości, emocjonalizmu i niezdecydowania? Decyzje podejmowane są na podstawie silnych danych kosztorysowych, odpowiednio zweryfikowanego bilansu zasobów, jaki w danej sytuacji jest do wykorzystania i zarobienia odpowiedniej kwoty lub innego ekwiwalentu.

Biznes to działalność, która ma przynosić zyski. Jeśli przynosi straty, są one krótkotrwałe i stanowią punkt wyjścia do kolejnych strategicznych decyzji. To przede wszystkim dostrzeganie możliwości rozwoju siebie i swojej działalności w taki sposób, by nieustannie powiększać jej zasięg, potencjał i skuteczność podejmowanych przedsięwzięć. Abstrahując od ekonomicznych wartości, biznes to działalność zmierzająca do osiągnięcia jak największego zysku w jak najbardziej zoptymalizowanych warunkach.

Co to oznacza dla Ciebie? Mniej więcej to, że jako kobieta biznesu, powinnaś spojrzeć na swoją obecną firmę jako na przedmiot gwarantujący większe zyski, niż te, które są obecnie osiągane.

Jak to zrobić? Przede wszystkim, podejdź do tematu profesjonalnie. Jeśli zaczynasz od przysłowiowego zera, zadbaj o odpowiedni marketing, social media, rozpoznawalność marki, określane obecnie bardzo pojemnym słowem branding. Jeśli zaś chcesz rozwijać obecną działalność, być może jest to dobry czas na przemyślany „zwrot akcji” i podjęcie nowych kroków do udoskonalenia lub zmiany profilu.

Rozpisz kosztorys – przychody, rozchody, dochód i fundusze na inwestycje. Tak, rozwój jest konieczny i musi być prowadzony sukcesywnie względem czasu, w jakim planujesz obecność swojej marki w przestrzeni gospodarczej. Pamiętaj też o innych szczegółach, jak dobrze dopracowany zakres działalności – wyspecjalizuj się w czymś, nie trać czasu na tworzenie nowych usług jeśli nie jesteś w stanie wykonywać ich na dobrym poziomie. Jeśli jednak chcesz mieć bogatą ofertę, możesz zbudować zespół, który będzie Cię wspomagał w ich wykonaniu. W pewnym czasie, i tak będziesz musiała rozbudować sieć współpracowników, bo zadań będzie przybywać.

Doba ma ograniczoną liczbę godzin, dlatego od samego początku prowadzenia swojej działalności wprowadź dobre nawyki. Wyposaż się w pomocne narzędzia, jak np. kalendarz, tematyczny planner, aplikacje pomagające zarządzać czasem, zadaniami i spotkaniami. Dziel obowiązki między swoich partnerów, a jeśli narazie pracujesz sama, układaj sobie plan dnia z zachowaniem złotej zasady – od najtrudniejszych zadań przed południem, do nieco mniej wymagających po południu. Nałóż na siebie cechę obowiązkowości, dotrzymuj obietnic, terminów, a jeśli zdarzy się jakaś nieprzewidziana sytuacja utrudniająca wykonanie zadania, informuj kontrahentów o opóźnieniu od razu. To wzmacnia Twój wizerunek jako osoby odpowiedzialnej i dążącej do sukcesu.

Biznes to nie tylko praca w biurze, ale też mnóstwo spotkań, m.in. networkingu. Bywaj na branżowych spotkaniach, dokształcaj się z nowoczesnych rozwiązań wchodzących do Twojego zakresu obowiązków, unowocześniaj swoją markę. Zadawaj pytania, słuchaj, wymieniaj się doświadczeniem przede wszystkim z tymi, którzy mają już na swym koncie sukcesy. Poznawaj też właścicieli innych marek, którzy podobnie jak Ty rozpoczynają dopiero swoją podróż w biznesie – te kontakty mogą przydać Ci się za miesiąc, dwa lata, dziesięć lat lub wcale, ale nazwisko i wizytówka mogą pomóc Ci w realizacji zadań, o jakich jeszcze nie wiesz, że mogą czekać na Ciebie w przyszłości.

jestem początkująca

Masz firmę, ale od życia i siebie oczekujesz czegoś więcej? Działaj! Jeśli nie do końca wiesz jak, przygotuj sobie check listę (lub zajrzyj do mnie przed końcem marca! – znajdziesz tu pdf z przygotowanymi pytaniami), na której odznaczysz punkty pomocne przy pierwszych próbach rozwoju swojej działalności.

Spisz nazwiska inspirujących Cię osób (niekoniecznie z branży, w której działasz). Wypisz cechy z jakimi Ci się kojarzą. Wyznacz cele na najbliższy tydzień, miesiąc, kwartał, rok i dalsze jednostki czasu, w których chcesz celebrować dane osiągnięcia.

Spotykaj się z ludźmi, którzy mają coś do powiedzenia w danym temacie. Czytaj ich wypowiedzi w sieci, śledź tweety, komentarze. Niech Twoja twarz stanie się rozpoznawalna (i kojarzona tylko z dobrą jakością!). Komentuj wypowiedzi na konferencjach, a jeśli jeszcze nie czujesz się na siłach na konstruktywną polemikę, dawaj sobie czas na przemyślenie najbardziej poruszających Cię kwestii. Zapisuj myśli, jakie pojawiają się na takich spotkaniach, pozwól sobie potem w zaciszu biura na swobodny myślowy flow. Nie wstydź się myśli, jakie w jego wyniku się pojawiły, i wyciągnij spośród nich najciekawsze pomysły.

Przede wszystkim – zbieraj cenne doświadczenia. Nie jest powiedziane, że to Twój ostatni i najlepszy biznes. Ucz się, poprawiaj, bądź dumna z produktu lub usługi, jaką firmujesz własnym logotypem.

Nie bój się porażek. Kiedy je pokonasz, będziesz silniejsza.

Bądź rozsądna, ale działaj odważnie.

 

fot. by Brooke Lark